Klasztor Saint-Remy jest pod patronatem św Eliasza. W duchu proroka Eliasza, ich "wodza i ojca"- proroka czczonego przez Żydów, muzułmanów i chrześcijan Wschodu i Zachodu - karmelitanki żyją w obecności Boga, wciąż poszukują jego oblicza i stają się świadkami Jego miłości.
Przez Eliasza, karmel - zakon prorocki, posiada w Kościele niezwykłą więź z Izraelem . Wobec pierwszej schizmy, Kościoła z Izraelem, jest wezwany do świadczenia, z biegiem czasu, o oczekiwaniu, na to co musi być, powinno być, a co kiedyś będzie zrealizowane przez Boga, to znaczy, jedność obu wspólnot świętych, tj. Izraela i Kościoła.
Przez Eliasza, karmel - zakon prorocki, posiada w Kościele niezwykłą więź z Izraelem . Wobec pierwszej schizmy, Kościoła z Izraelem, jest wezwany do świadczenia, z biegiem czasu, o oczekiwaniu, na to co musi być, powinno być, a co kiedyś będzie zrealizowane przez Boga, to znaczy, jedność obu wspólnot świętych, tj. Izraela i Kościoła.
Powołanie karmelitanek
Monaster św. Eliasza wpisuje się w duchową tradycję Karmelu. Karmel, duchowe skrzyżowanie, gdzie dwie rzeki duchowe mieszają swoje wody, faktycznie jest nośnikiem bogactw Wschodu, który jest jego kolebką, i Zachodu w osobach Świętej Teresa z Avila i św. Jana od Krzyża.Wpisuje się w monastycyzm, który ujrzał światło dzienne w epoce wielkiego rozkwitu literatury patrystycznej i ma swoją cząstkę w jej jednoczącym charakterze. Reguła Karmelu zaprasza do życia w wierności Jezusowi Chrystusowi, do medytacji nad Słowem Bożym, do czuwania w walce duchowej i modlitwie. Ten ideał jest ucieleśniony w strzeżeniu celi i życiu braterskim.
Powołanie ekumeniczne
Stawiamy sobie za cel, w duchu Eliasza i świętych Karmelu, zgodnie z duchem ekumenicznego Soboru Watykańskiego II, aby stać się uczniami w szkole Ojców Kościoła czy mistrzów duchowych monastycyzmu, zwłaszcza Ojców Wschodnich , których nauczanie należy do wspólnego dziedzictwa Kościoła niepodzielonego (por. Dekret o ekumenizmie 15). Bóg wzywa nas do uczestniczenia w jego osobistej i intymnej komunii a Jedność jest nam dana, gdy czerpiemy z fundamentalnej jedności Osób Boskich. " aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał. Proszę, aby wszyscy stanowili jedno. Ojcze, niech będą jedno z Nami, jak Ty jesteś we Mnie, a Ja w Tobie. Niech stanowią jedno, aby świat uwierzył, że Ty Mnie posłałeś." (J 17,21). Nie w pełni żyjemy tą rzeczywistością, i dlatego "miłość Boga rozlana w sercach naszych przez Ducha" (Rz 5,5) wzbudza w nas pasję jedności Ciała Chrystusa. Przez Fraternię św. Eliasza, której członkowie pochodzą z Kościołów prawosławnych i Wschodnich, Wspólnoty Anglikańskiej jak i wspólnot zrodzonych w wyniku reformacji, klasztor św. Eliasza obejmuje w jego błaganiu wszystkich uczniów Chrystusa i troskę o jedność Kościołów.
Dialog z prawosławiem
Celebracja liturgii bizantyjskiej sprawia, że mamy udział w samym sercu prawosławia. Utkana w całości z myśli patrystycznej , liturgia ta stopniowo nas kształtuje . Inteligencja zstępuje do serca. Modlitwa terezjańska, podróż do głębi serca, łączyły się wtedy z duchowością Wschodu. Reguła Karmelu i Wschodnia tradycja monastyczna harmonizują się na drodze modlitwy nieustannej . Do tego intymnego dialogu, prowadzonego w modlitwie może być dodane dzielenie życia z prawosławnymi mnichami i i mniszkami. Święto św Eliasza, 20 lipca, pozwala na spotkanie wielu prawosławnych osobistości w refleksji, dialogu i modlitwie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz