Około godz. 8.30 rozpoczyna się praca. Każdy z braci, według potrzeb wspólnoty i swoich możliwości, wykonuje jakąś pracę w klasztorze, w terenie czy warsztacie. O godz. 12.45 dzwon znów wzywa na wspólną modlitwę, którą stanowią południowa godzina mniejsza Liturgii Godzin oraz rachunek sumienia. Obiad, podobnie jak pozostałe posiłki, bracia spożywają zawsze w milczeniu, słuchając lektury duchowej. Po obiedzie jest czas na studium, prace osobiste i inne obowiązki.
O godz. 17.00 wszyscy zakonnicy spotykają się w chórze na odśpiewanie Nieszporów, po czym ma miejsce godzinna modlitwa wewnętrzna, kiedy to każdy znów staje przed obliczem swego Pana, Przyjaciela i Oblubieńca. Następnie jest kolacja, po niej Kompleta, czyli liturgiczna modlitwa na zakończenie dnia. Od tego momentu następuje czas wielkiego milczenia (sacrum silentium), czas przebywania w swoich celach. O 21.00 jeszcze raz bracia spotykają się na modlitwie liturgicznej recytując Godzinę Czytań.
Szczególnym dniem w tygodniu jest piątek. Nawiązując do najwcześniejszej tradycji Karmelu cała wspólnota przeżywa dzień pustyni i postu. W tym dniu wspólnie sprawuje się jedynie Eucharystię.
Pielęgnując klimat modlitwy, samotności i milczenia, mocny akcent kładziony jest na autentyczną komunię z braćmi. Karmi się ona i wyraża – oprócz modlitwy wspólnotowej- również poprzez inne środki: cotygodniowa kapituła, niedzielna przechadzka, spotkania formacyjne, rekreacje.
 Porządek dnia
Porządek dnia
5.10 Budzenie
5.30 Lectio divina
6.00 Jutrznia, Modlitwa wewnętrzna (60 minut), Eucharystia (i 15 minut dziękczynienia), Śniadanie
8.30 – 12.30 Praca
12.45 Godzina południowa, Rachunek sumienia
13.00 Obiad
13.30 – 14.30 Ścisłe milczenie
14.30 – 17.00 Studium, Praca indywidualna
17.00 Nieszpory, Modlitwa wewnętrzna (60 minut), Kolacja, Litania do św. Józefa, Rachunek sumienia, Kompleta
Sacrum silentium (czas przebywania w celi – lectio, modlitwa osobista...)
21.00 Godzina czytań (i Wigilia w soboty i przed uroczystościami)
5.30 Lectio divina
6.00 Jutrznia, Modlitwa wewnętrzna (60 minut), Eucharystia (i 15 minut dziękczynienia), Śniadanie
8.30 – 12.30 Praca
12.45 Godzina południowa, Rachunek sumienia
13.00 Obiad
13.30 – 14.30 Ścisłe milczenie
14.30 – 17.00 Studium, Praca indywidualna
17.00 Nieszpory, Modlitwa wewnętrzna (60 minut), Kolacja, Litania do św. Józefa, Rachunek sumienia, Kompleta
Sacrum silentium (czas przebywania w celi – lectio, modlitwa osobista...)
21.00 Godzina czytań (i Wigilia w soboty i przed uroczystościami)
1) Modlitwa
Nieustanna modlitwa to główne zajęcie Eremu. Przy jej pomocy  zakonnicy przysposabiają się do otrzymania daru kontemplacji. Dlatego  oprócz codziennych dwóch godzin modlitwy wewnętrznej, eremici dokładają  usilnych starań, by zawsze żyć w obecności Boga, odkrywając Go w różnych  sytuacjach i wydarzeniach życia.

2) Święta lektura
Modlitwa karmiona i rozwijana jest poprzez nieustanne i rozważanie  Słowa Bożego, oraz zgłębiania dzieł Ojców Kościoła, nauki św. Teresy od  Jezusa i Jana od Krzyża, magisterium Kościoła itd.
3) Komunia braterska
Modlitwa, karmiona świętą lekturą, otwiera drogę do komunii z Bogiem,  oraz do komunii braterskiej. Nie osłabiając klimatu modlitwy i  samotności zabiega się o autentyczną komunię z braćmi przez obopólny  szacunek i wzajemną służbę, przez dzielenie się doświadczeniem duchowym  oraz braterski dialog w czasie na to przeznaczonym. Uprzywilejowanym  wyrazem modlitewnej komunii wspólnoty eremickiej jest wspólnotowa  celebracja Eucharystii oraz Liturgii Godzin.
4) Wyrzeczenie ewangeliczne
Życie modlitwy bezwzględnie wymaga ewangelicznego wyrzeczenia. Już  sama wewnętrzna struktura Eremu zakłada wiele wyrzeczeń i niewygód. Do  tego należy dołączyć szereg elementów ascetycznych, które podejmuje się  świadomie tak, w życiu osobistym jak i wspólnotowym.

5) Wymiar apostolski
Modlitwa jest apostolska z samej swej natury. Ten wymiar wyraża się  przede wszystkim w modlitwie ożywianej intencjami apostolskimi i w  modlitewnym powierzaniu cierpień i bied innych ludzi. Do tego należy  dołączyć także umiejętność braterskiego przyjmowania gości, którzy  przybywają do Eremu, by uczestniczyć w tego rodzaju życia oraz nieliczne  posługi względem naszych braci i sióstr na zewnątrz klasztoru.
6) Samotność
| Pustelnia Św. Proroka Eliasza | 
Życie w Eremie nacechowane jest samotnością stwarzającą odpowiedni  klimat do kontemplacyjnego doświadczenia Boga. Nabiera się w niej  właściwego dystansu wobec różnych niespokojnych wydarzeń. Poprzez  samotność można odnowić i pogłębić zażyłą więź z Bogiem, wsłuchać się  lepiej w Słowo Boże rozbrzmiewające tak, w Piśmie Świętym jak i w  wydarzeniach codziennego życia.
7) Milczenie
Przestrzega się milczenia w sposób szczególny jako warunku  niezbędnego dla zachowania samotności oraz jako znaku zażyłej komunii z  Bogiem i braćmi. Dlatego, oprócz zachowania ścisłego milczenia od  momentu odrecytowania Komplety do Jutrzni następnego dnia, eremici  –również w ciągu całego dnia- powstrzymują się od zbędnych słów. W celu  podtrzymania klimatu milczenia, bardzo sprzyjającego trwaniu w  wewnętrznym skupieniu, rezygnuje się w Eremie z używania radia i  telewizji, a gazety i czasopisma są czytane tylko w wymiarze niezbędnym,  by móc dostatecznie zapoznać się z pilnymi potrzebami Kościoła i  świata.
8) Praca ręczna
Zakonnicy przeznaczają w Eremie wiele czasu na pracę. Praca widziana  jest jako forma uczestnictwa w dziele stworzenia oraz jako środek  utrzymania i służby ludziom. Znosząc trud pracy w łączności z Chrystusem  Ukrzyżowanym w ten sposób Bracia współpracują z Nim w dziele odkupienia  świata. Nadto stanowi pomoc w życiu duchowym i cennym środkiem do walki  z szatanem. Reguła karmelitańska tak, o tym mówi: „Powinniście także  wykonywać jakąś pracę, aby szatan znajdował was zawsze zajętych i nie  mógł znaleźć żadnego dostępu do waszych dusz wskutek waszej  bezczynności.” (Reguła)
Przed przyjazdem wymagane jest wcześniejsze ustalenie szczegółów pobytu telefonicznie lub listownie.
Klasztor pw. Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel
Drzewina 14, 83-041 Mierzeszyn
58 692 89 92Z
Drzewina 14, 83-041 Mierzeszyn
58 692 89 92Z
Ze względu na kontemplacyjny styl życia
telefony są odbierane w godzinach:
Pn-czw. i sb. 8.30-12.30, ndz. 9.30-12.30
Wspólnota zakonna:
o. Łukasz Kansy - Przełożony
br. Tadeusz Stanewicz
br. Gabriel Wysocki
o. Łukasz Piskulak
telefony są odbierane w godzinach:
Pn-czw. i sb. 8.30-12.30, ndz. 9.30-12.30
Wspólnota zakonna:
o. Łukasz Kansy - Przełożony
br. Tadeusz Stanewicz
br. Gabriel Wysocki
o. Łukasz Piskulak
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz