Kodeks Prawa Kanonicznego CIC 1983
Kan. 603
§ 1. Oprócz instytutów życia konsekrowanego, uznaje Kościół życie pustelnicze, czyli anachoretyczne, w którym wierni przez surowsze odsunięcie się od świata, milczenie odosobnienia, gorliwą modlitwą i pokutą poświęcają swoje życie na chwałę Boga i zbawienie świata.
§ 2. Prawnie uznaje się za pustelnika osobę poświęconą Bogu w życiu konsekrowanym, jeśli poprzez ślub albo inne święte więzy zobowiązuje się publicznie wobec biskupa diecezjalnego do praktykowania trzech rad ewangelicznych i pod jego kierownictwem zachowuje właściwy tryb życia.
Katechizm Kościoła Katolickiego
Życie pustelnicze
920 Pustelnicy nie zawsze składają publicznie profesję trzech rad ewangelicznych, ale "przez surowe odsunięcie się od świata, milczenie, samotność, gorliwą modlitwę i pokutę poświęcają swoje życie na chwałę Boga i zbawienie świata" .
921 Ukazują oni każdemu wewnętrzny aspekt tajemnicy Kościoła, którym jest osobowa bliskość z Chrystusem. Ukryte przed światem życie pustelnika jest milczącym przepowiadaniem Chrystusa, któremu oddał swoje życie, ponieważ jest On dla niego wszystkim. Na tym polega to szczególne powołanie, by na pustyni, właśnie w walce wewnętrznej, znaleźć chwałę Ukrzyżowanego.
Vita Consecrata, 8
Pustelnicy i pustelnice, należący do starożytnych Zakonów lub do nowych Zgromadzeń, czy też podlegający bezpośrednio Biskupowi, przez wewnętrzne i zewnętrzne oderwanie od świata świadczą o przemijalności obecnej epoki, a przez post i pokutę ukazują, że nie samym chlebem żyje człowiek, ale słowem Bożym (por. Mt 4, 4). Tego rodzaju „życie na pustyni” jest wezwaniem skierowanym do bliźnich i do całej wspólnoty kościelnej, aby nie traciła nigdy z oczu najwyższego powołania, które polega na nieustannym przebywaniu z Panem.
Vita Consecrata, 43
Życie braterskie w miłości
42. Życie braterskie, rozumiane jako życie wspólne w miłości, stanowi wymowny znak kościelnej komunii. Jest ono rozwijane ze szczególną pieczołowitością w Instytutach zakonnych i Stowarzyszeniach życia apostolskiego, w których życie we wspólnocie ma specjalne znaczenie88. Jednakże wymiar braterskiej wspólnoty nie jest obcy ani Instytutom świeckim, ani też indywidualnym formom życia konsekrowanego. Pustelnicy, pogrążeni w swojej samotności, nie tylko nie wyłamują się z kościelnej komunii, ale służą jej swoim specyficznym charyzmatem kontemplacyjnym; dziewice konsekrowane, żyjące w świecie, urzeczywistniają swoją konsekrację przez szczególną więź komunii z Kościołem partykularnym i powszechnym. To samo dotyczy konsekrowanych wdów i wdowców.
Nowa nadzieja dla Libanu, 54
W miarę jak życie wspólnotowe, które ukazuje komunię kościelną, będzie coraz bardziej kwitnące i profetyczne, można będzie również żywić nadzieję na ponowny rozwój życia ascetycznego i na doświadczenie życia pustelniczego. Podobnie jak w przeszłości, mnisi będą duchowymi przewodnikami i mistrzami, a ich klasztory miejscami spotkań ekumenicznych i międzyreligijnych.
Audiencja generalna 5.10.1994
Oprócz ruchów i wspólnot o orientacji
«świecko-eklezjalnej», musimy teraz wymienić inne rodzaje powstających w
naszych czasach wspólnot, które kładą większy nacisk na tradycyjne
elementy życia zakonnego. Orientacja niektórych z tych wspólnot ma
charakter typowo monastyczny; wielką wagę przywiązują one do rozwoju
modlitwy liturgicznej. Inne wspólnoty włączają się w tradycję
«kanoniczną», która obok tradycji ściślej «monastycznej» odznaczała się
wielką żywotnością w średniowieczu. Zajmują się one szczególnie
duszpasterstwem w parafiach, a następnie apostolatem w szerszym
wymiarze. Jeszcze większym radykalizmem odznacza się dzisiaj nowa
tendencja «pustelnicza», przejawiająca się w zakładaniu lub odnawianiu
eremów, starych i jednocześnie nowych.
Człowiekowi patrzącemu na życie
konsekrowane w sposób powierzchowny niektóre z tych form mogą wydawać
się niezgodne z aktualnymi prądami w życiu Kościoła. W rzeczywistości
jednak Kościół — który z pewnością potrzebuje osób konsekrowanych
zwracających się bezpośrednio do świata, by go ewangelizować —
potrzebuje również, a może jeszcze bardziej ludzi, którzy szukają,
zgłębiają i dają świadectwo obecności i bliskości Boga, i czynią to w
celu uświęcenia ludzkości. Są to dwa aspekty życia konsekrowanego
objawiające się w Jezusie Chrystusie, który szedł do ludzi, by nieść im
światło i życie, a jednocześnie szukał samotności, by oddawać się
kontemplacji i modlitwie. Nie można zapominać o żadnej z tych dwóch
potrzeb w obecnym życiu Kościoła,. Musimy być wdzięczni Duchowi
Świętemu, przypominającemu nam o tym nieustannie poprzez charyzmaty,
które rozdaje w obfitości, oraz poprzez inicjatywy — często zdumiewające
— które nam podsuwa.
L’Osservatore Romano, wydanie polskie, 1994, nr 12 (168) s. 40-42
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz