Z Baezy do Karmelu
Baeza
1563/1564
–
narodziny w Baezie w Hiszpanii,
1570
–
uniknął cudownie stratowania przez narowistego konia
1573
–
zaczyna naukę w szkole Trójcy Świętej w Baezie[1] w
klasie najmłodszych
1574
1575
–
przechodzi do średniaków[3]
pod batutą nauczyciela Fernanda Zarzo
1576
–
przeskakuje jeden etap w trajektorii kształcenia i zamiast w klasie
starszaków znajdujemy go na liście uczniów denominowanych jako „summulistas”,
tj. na pierwszym roku studiów sztuk wyzwolonych[4].
1577
–
studiuje logikę u magistra Rodrigo de Ochoa[5]
1578
–
studiuje filozofię u tego samego profesora[6]
–
fundacja kolegium karmelitów bosych w Baezie i pobyt Jana od Krzyża
1579
1580
–
II rok teologii - teologos 1580 - 2 de nov. el lido. Diego de Ávila de Baeza, 10 od góry
1581
1582
–
4.10. umiera św. Teresa od Jezusa
1583
–
24.10. egzamin końcowy z teologii[10]
–
wyjazd do Salamanki.
Salamanca
1583 - 1586
–
studia prawnicze w Salamance
1584
–
prosi o potwierdzenie stopnia bakałarza sztuk wyzwolonych zdobytego w
Baezie [11]
1586
–
Marzec - czyta Życie Teresy i w 15 dni później wstępuje do Karmelu w
Salamance
W Karmelu
Vailladolid - nowicjat, mistrz studentatu i święcenia kapłańskie
–
Marzec - czyta Życie Teresy i w 15 dni później,
–
10 kwietnia - wstępuje do Karmelu w Salamance w kwietniu i tam otrzymuje
habit i imię Tomasza od Jezusa. Fernando de Pulgar przyjmuje habit 10 marca
1586 (Reforma VI, Manuel de s. Jerónimo, Madrid 1710, s. 516), jeżeli Tomasz
uczynił to miesiąc później, to przypadłoby to na 10 kwietnia, po czym udaje się
do Valladolid i tam rozpoczyna nowicjat, który mógłby się zakończyć profesją w
czasie kapituły, a nie 5 kwietnia.
1587
–
5 kwietnia
profesja wieczystą na ręce Hieronima Gracjana.
1588
–
jest
mistrzem studentów w Valladolid, sam kompletuje formację teologiczną,
prawdopodobnie na uniwersytecie w Valladolid. Jest pomocnikiem o. Błażej od
św. Alberta w karmelitańskim kolegium sztuk wyzwolonych w Valladolid
1589
–
święcenia
kapłańskie w Valladolid, mianowany w tym samym roku wykładowcą teologii w
Sevilli
Sevilla – wykładowca teologii w Kolegium św. Anioła
1590
–
lektor teologii scholastycznej w Sevilli, gdzie choruje z powodu klimatu
andaluzyjskiego,
1591
–
proponuje Dorii w Sewilli fundację eremów, przenosi się za zachętą
Franciszka od św. Maryi do Alcalá, gdzie kontynuuje wykład teologii.
Alcalá de Henares - wykładowca teologii i wicerektor Kolegium św. Cyryla
1592
–
Jan od Jezusa i Maryi
Aravalles odkrywa projekt eremicki Tomasza i zachęca go do powtórnego
przedstawienia propozycji zarządowi zakonu. We wakacje tego roku Tomasz jedzie
do Madrytu i podejmuje kolejną próbę. Doria się zgadza.
–
16 sierpnia - następuje fundacja w
Bolarque. Tomasz, spędza w pustelni 4 m-ce
i wraca do Alcalá.
Saragossa
1594
–
zostaje mianowany przeorem w Saragossie.
1597
–
24.05 wybrany prowincjałem Starej Kastylii, wraca do Salamanki.
Salamanca/Vailladolid
1598
–
16 marca: daje następujące rozporządzenie w sprawie studiów w Prowincji św.
Eliasza:
–
4-7.X. Przewodniczy kapitule prowincjalnej w Valladolid
–
Odwiedza klasztor w Bañeza, który chciał zamknąć z powodu niekorzystnych rozwojowi
fundacji warunków. Podczas Mszy słysz głos, który się temu sprzeciwia.
1599
–
W Salamance wydaje drukiem pierwsze
traktaty Commentaria in regulam primitivam oraz Libro de la antigedad
y santos de la orden de NS del Carmen i Libro de la Cofradia de NS del
Carmen y sus indulgencias
–
5 czerwca funduje erem w Batuecas
–
5 lipca – list do Diego Sarmiento de Acuña, conde de
Godomar
–
Październik – przenosi klasztor w Bañeza na nowe miejsce: spełnia się
zapowiedź z 1598.
–
Konflikt dotyczący ciała Teresy od Jezusa[12]
1600
–
30 czerwca - przenosi klasztor z
Mancera do Awili, przy kaplicy św. Segunda[13].
–
Wrzesień: wybrany generałem na kapitule w Madrycie, nie przyjmuje godności,
zostaje wybrany III definitorem z pozwoleniem na pobyt w Las Batuecas i
czuwanie nad fundacją.
–
Koryguje konstytucje z 1600 r[14].
Las Batuecas – czas pustyni kontemplacyjnej
1601
–
Batuecas: mianowany edytorem i egzaminatorem dzieł Jana od Krzyża z
Aravallesem
–
Redakcja konstytucji eremickich z Alonsem od Jezusa i Maryi
1602
–
-Batuecas / budowa, spory w Alberce, dokumenty w AC OCD Batuecas
1603
–
Batuecas, sprawa wysłania karmelitanek bosych do Francji, Tomasz jest za
fundacją, na przekór generałowi. Pierwszy postulator procesu beatyfikacyjnego
Teresy od Jezusa:
–
Jako prokurator procesu kanonizacyjnego Teresy od Jezusa otwiera jej grób w
Alba de Tormes. Towarzyszy mu Franciszek od św. Maryi, który pozostawia nam
opis tego aktu i pobrania relikwii.
1604
–
mianowany przeorem w Las Batuecas
–
ukazują się w Madrycie konstytucje OCD Pro Eremis, autorstwa Tomasza
–
24.07. mianowany prokuratorem procesu beatyfikacyjnego św.
Teresy od Jezusa – 28.08. - zakończył prace wysyłając dokumenty do Rzymu[15].
–
Publikuje drugą edycję Libro de la Cofradia de NS del
Carmen y sus indulgencias
1605
–
Batuecas: pracuje nad Vida, virtudes y milagros – drugą biografią
Teresy opublikowanej i przypisanej biskupowi hieronimicie Diego de Yepes
1606
–
publikuje w Saragossie
Vida, virtudes y milagros
–
List od Anny od św. Bartłomiej z zaproszeniem do Francji.
–
List od Franciszka od Najświętszego Sakramentu z Genui,
–
korespondencja z Piotrem od Matki Bożej,
–
być może już tego roku przeżywa nawrócenie misyjne, czego świadectwem jest
XV rozdział II księgi biografii Yepesa
–
22-25 kwietnia – na kapitule prowincjalnej Starej Kastylii po raz pierwszy
reprezentuje Desierto de Batuecas jako przeor, a ponadto zostaje wybrany
trzecim definitorem prowincjalnym
Na misyjnych szlakach Europy
Droga do Rzymu: Batuecas – Saragossa-Genua-Rzym
1607
–
najpewniejsza data mudanza tan grande/nawrócenia misyjnego
–
5 maja – Kapituła w Pastranie -
mianowany po raz drugi przeorem w Saragossie. Przybywa tam, ale
prawdopodobnie nie obejmuje urzędu, ale z Diegiem od Wcielenia udaje się przez
Francję do Rzymu, ścigany przez wysłanników generała hiszpańskiego. Ważne jest
dlaczego Tomasz został wysłany do Saragossy przez Generała, skoro miał być do
1609 przeorem w Batuecas.
–
28 de Junio, 1607 - list Tomasz do Martín Martinez z Baños de Fitero
(Navarra) : jest tam od miesiąca, wcześniej był w Alcalá
–
8 .11. 1607 - list Tomasz do Martín Martinez wysłany z Genui.
Pierwszy pobyt w Rzymie - 1608-1610
1608
–
przybywa do Rzymu w przeddzień Objawienia Pańskiego, pracuje u boku Piotra
od MB
–
6 .02. 1608 – list Piotra od MB do Martina Martineza w imieniu Tomasza
–
28.05.1608 – list Tomasz w sprawie Teresy od Jezusa do nieznanego adresata
w Hiszpanii, może w Salamance.
Fundacja kongregacji św. Pawła
–
3 bulle papieskie
–
Śmierć Piotra od Matki Bożej 26 sierpnia 1608
–
Wrzesień: Egzekucja brewe i fundacja przy via Guilia w Rzymie
–
Interwencja Ferdynanda od św. Maryi i zawieszenie kongregacji – Tomasz
przełożonym seminariów misyjnych
–
29 września - breve Pawła V co do
przyłączenia misji perskiej Kongregacji włoskiej do Kongregacji św. Pawła
–
1 listopada: Tomasz wraca do la Scala, musi złożyć po raz kolejny profesję
wieczystą wg konstytucji włoskich.
Upokorzony i doświadczany przez wszystkich pisze Stimmulus missionum i pracuje nad De procuranda salute
–
6.XII. 1608 - List do Hieronima Gracjana
1609
–
Próby pozbycia się Tomasza Rzymu: Genua, Neapol – udaremnione przez Pawła V
–
Listy Alberta Austriackiego i Anny od Jezusa z Brukseli do Ferdynanda od
św. Maryi z prośbą o przysłanie braci do Belgii
–
Październik: Listy Anny od Jezusa do Pawła V z prośbą o braci – Anna
przygotowuje wszystko na miejscu i wysyła pokaźną sumę pieniędzy na podróż
–
Choroba Tomasza wstrzymuje wyprawę fundacyjną
1610
–
12.03 – składa zeznanie w procesie beatyfikacyjnym św. Teresy
–
Publikuje Stimulus missionum
–
Publikuje Suma y compendio de los grados de oración
–
Brewe z kwietnia z misją do Francji, Belgii i Niemiec
Droga do Niderlandów: Rzym-Genua- Lyon - Paryż-Bruksela
Paryż
–
24. IV. Tomasz wyrusz z Rzymu przez Genuę i Lyon do Paryża, gdzie przybywa
w maju, krótko po królobójstwie dokonanym na Henryku IV
–
Maj-sierpień: Trudności z fundacją w
Paryżu – Tomasz przygotowuje ją i wyrusza w sierpniu do Brukseli
Bruksela 1610-1623
–
20 sierpnia przybywa do stolicy Niderlandów
–
29 września – erekcja kanoniczna konwentu w Brukseli
–
Przyjmuje posłuszeństwo karmelitanek belgijskich, zachował się dokument oryginalny
1611
–
Styczeń - Tomasz wybrany przez definitorium generalne w Rzymie pierwszym
przeorem klasztoru w Brukseli
–
III Kapituła Generalna Kongregacji Włoskiej 22.04-07.05. w Montecomparti: 28.04 – wybrany
został przeorem klasztoru w Brukseli (17/20 głosów za pierwszym razem)
–
Wizytacja kanoniczna generała Jana od Jezusa Maryi w Brukseli
–
27.X. - Fundacja klasztoru braci w Lowanium
1612
–
sprowadza Annę od św. Bartłomieja do Belgii
–
funduje klasztor sióstr w Antwerpii pod wezwaniem Józefa i Teresy
1613
–
Publikuje De propaganda salute omnium gentium
–
Publikuje Práctica de la viva fe
1614
–
26.01.1614 – funduje klasztor w Kolonii w asystencji, księcia Ferdynanda
–
18-28.04 - uczestniczy w Kapitule
Generalnej w La Scala w Rzymie, na której na prośbę książąt
flandryjskich i nuncjusza, papież odsyła go do Flandrii bez żadnego urzędu poza
powtórnym przeoratem w Brukseli (28/36 za drugim razem).
–
Funduje klasztor sióstr w Tournai – Izabela od św. Pawła przeoryszą
–
24.04 – uczestniczy w beatyfikacji
Teresy od Jezusa
–
5.10. – Konsekracja kościoła w Brukseli połączona z uroczystościami
związanymi z beatyfikacją św. Teresy
–
Śmierć Hieronima Gracjana: wg Anny do św. Bartłomieja Tomasz udziela mu
ostatnich sakramentów.
1615
–
Mianowany przez generała Ferdynanda od św. Maryi wikariuszem Belgii i
Niemiec
–
05.10.1615 - funduje klasztor sióstr w Conde
–
Podróż do Hierbapoli i do Inglostadio w Niemczech w celach fundacyjnych,
ale bez skutku.
–
Publikuje w Brukseli drugą edycję Suma y compendio de
los grados de oración
1616
–
15.08. - funduje klasztor braci w Lille
–
funduje klasztor braci w Emporio, diecezja Tournai
–
funduje klasztor sióstr w Malines
1617
–
7 marca – List w sprawie fundacji w Douai
–
12-27 maja: Kapituła generalna chciała wybrać go generałem, ale nie
powiadomiono wcześniej książąt flandryjskich: 16.05 wieczorem wybrany
prowincjałem flandryjsko-niemiecki (42/44 za pierwszym razem)
–
18.05 – wybrany przeorem w Lovanium (33/44 za pierwszym razem)
–
19.05 – nominowany jako rewizor Konstytucji Braci
–
Publikuje Commentaria in cap. Non
dicatis
–
Publikuje Expositio in omnes
ferme regulas sanctorum
1618
–
28.04. funduje klasztor braci w Liège pw. Józefa i Teresy
–
14.05. funduje klasztor braci w Antwerpii
–
13.10. funduje klasztor sióstr w Valenciennes
1619
–
20.04. Powtórnie wybrany prowincjałem w Lowanium
–
4.06. funduje klasztor mniszek angielskich w Antwerpii
–
lipiec - funduje erem karmelitański w Marlagne
1620
–
Nie ma go na Kapitule Generalnej (08.05-07.06) prawdopodobnie z powodu
chororby, bowiem powinien być z urzędu jako prowincjał belgijski: 19 maja
dyskutuje się na temat konstytucji i regulacji De eremo, opierając się
na legislacji Kongregacji Hiszpańskiej z 1604, a autorem tego tekstu był Tomasz
–
Publikuje Reglas para examinar y discernir el interior
aprovechamiento de un alma
–
Publikuje De contemplatione divina libri sex
1621
–
Śmierć Anny od Jezusa, Tomasz wygłasza kazanie pogrzebowe, tekst w AGOCD i
kilka kopii w AC OCD Bruxelles
–
14.09. - funduje seminarium misyjne pw. Józefa i Teresy w Lowanium dla
narodu angielskiego, szkockiego, holenderskiego i niemieckiego
1622
–
16.04. - Tomasz zwalnia urząd prowincjał (wybrany zostaje Mikołaj od Niepokalanego
Poczęcia). Zostaje wybrany pierwszym definitorem prowincji jak również po raz
trzeci obejmuje przeorat w Brukseli,
–
12 maja: w Brukseli celebruje kanonizację św. Teresy dokonaną przez
Grzegorza XV
–
30.07. - funduje w Namur hospicjum pw. Józefa dla pustelników z Marlagne
–
funduje klasztor sióstr w Gandawie
–
początek fundacji w Dole, w Burgundii, którą pozostawił swojemu następcy;
książę dał mu tam dawny zamek
–
Grzegorz XV zakłada Kongregację Rozkrzewiania Wiary przewidzianą i opisaną przez
Tomasza w DPSOG
Ostatnie lata w Rzymie: 1623-1627
1623
–
VI Kapituła generalna w Loano – 5.05. – 16.06: 6.05 Tomasza wybrany IV
definitorem generalnym (17/24 za trzecim razem)
–
Co najmniej od 7.05 do 17.07 przebywa w Loano
–
2.06 – dyskusje i zatwierdzenie konstytucji eremickich, których autorem
jest Tomasz. Prawie cały tekst z Constitutiones
OCD Hispaniae z 1604 zostaje tu powielony.
–
12.06 – zostaje upoważniony do poprawek w konstytucjach braci.
–
Zaraz po kapitule desygnowany do zrewidowania i korekty konstytucji
mniszek.
–
28.11.-06.12 definitorium w klasztorze La Scala
–
Publikuje Relatio fide digna de
sanctitate vitae ac miraculis Joannis Rusbrochii
–
Publikuje traktat Divinae
orationis sive a Deo infusae methodus, natura et gradus
–
Publikuje traktat Orationis
mentalis via brevis et plana.
1624
–
1-30 marca – uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
–
21, 23.04; 4,5,7.05 - uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La
Scala
–
9-20.12- uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
1625
–
22.1- uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
–
1-2; 13-19. 03 - uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
–
18.11. – 31.12.1625 – (99.01. 1926)- uczestniczy w definitorium generalnym
w klasztorze La Scala
–
List Dominika Ruzoli o stanie zdrowia Tomasza
–
Publikuje De regularium
visitatione liber
1626
–
01-29. 01- uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
–
18-27.04 -9-20.12- uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La
Scala
–
VII Kapituła Generalna w Loano: 1-13.05: 02.05 - Zostaje III definitorem
generalnym.
–
Pozostaje w Loano do 30.05 - uczestniczy w definitorium generalnym
–
Publikuje w Lovanium Instructio spiritualis eorum, qui vitam
profitentur eremiticam
–
Śmierć Anny od św. Bartłomieja, Tomasz opracowuje jej autobiografię, którą
przygotowuje do druku, czego nie ukończy
–
3.10 - List Tomasza do Franciszka od
św. Maryi z Genui wsp. Anny i Cardony
–
3-13. 12 - uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
1627
–
1.8. 10- 17 marca - uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La
Scala
–
16 kwietnia - uczestniczy w definitorium generalnym w klasztorze La Scala
–
24 maja – poniedziałek uroczystości zesłania Ducha Świętego – umiera w
Rzymie w opinii świętości
1. Historia pośmiertna
1632
–
papież Urban VIII nakazuje kapitule generalnej zebranie i wydanie pism
Tomasza
1635
–
W Marlagne pustelnicy wystawiają mu pomnik
1684
–
Wydanie Opera omnia Tomasza w Kolonii.
1977
–
nadanie imienia Tomasza
od Jezusa jednej z ulic w Baezie, jego rodzinnym mieście
2003-2015
– odnowa eremu w las Batuecas, jedynej funkcjonującej
fundacji Tomasza od Jezusa
[1] Diego de Ávila de Baeza, szósty od dołu, Libro de matrícula 1570-1579, AUB, f. 38v.
[2] Diego de Ávila de Baeza, piąty od góry, Libro de matrícula 1570-1579, AUB, f. 38v.
[3] Diaz Sanchez de Avila, ostatni na liście, Libro de matrícula
1570-1579, AUB, f. 55v.
[4] Diego de Ávila, Libro de matrícula 1570-1579, AUB, f. 67v.
[5] Diego de Ávila
de Baeza - ostatni na liscie.
[6] Diego de Ávila
- ósmy na liście.
[7] El bachiller Diego de Ávila de Baeza a 7 de octubre, 5 od dołu r.
[8] El licdo Diasanches de Ávila de Baeza, 2 od góry, v.
[9] El licdo Dias Sanchez de Ávila - Baeza, 12 od góry, r.
[11] AUB, Libro de grados 1580-1598, ff. 100r-100v.
[12] Dokument w
Simancas z 22 października 1599 wystosowany do króla Filipa III przez kapitułę
miejską w Avila, cfr. AGS, PE, leg. 53.
[13] Por. Escritura de la fundación del convento de San Segundo, Procesos
para la beatificación de la madre Teresa de Jesús, t. II, f. 386-392,
transkrypcja, Sobrino Chomón T., edición critíca, Ávila 2007, vol. II, s. 840-848.
[15] Informacja podana przez Diego Manuel Sánchez , Vida,
Virtudes y Milagros, Introduccion, s. XLI. Brak referencji i dokumentu. Mam już
dokumenty w manuskrypcie z AGOCDR oraz z procesów z Avili opublikowanych
drukiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz