Głośna
kontrowersja teologiczna z przełomu lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego
wieku, której głównym przedmiotem była tzw. quaestio
mystica[1], wywołała z otchłani zapomnienia figurę
oraz doktrynę karmelitańskiego teologa i mistyka z okresu złotego wieku mistyki
hiszpańskiej i wczesnego baroku, Tomasza od Jezusa (Díaz Sánchez Dávila y
Herrera, 1564-1627). Jądrem owej dysputy teologicznej był problem dostępności
doświadczenia mistycznego dla ogółu chrześcijan i potrzeby kontemplacji w
osiągnięciu zbawienia. W tym to właśnie kontekście na usta katolickich teologów
i filozofów powróciło imię Tomasza od Jezusa, którego teza o istnieniu tzw. contemplatio aquista uczyniła z niego głównego
„uczestnika” tego sporu i
spolaryzowała opinie uczonych, z jednej strony ściągając na niego poważną
krytykę oskarżającą go o sprzeniewierzenia się ortodoksyjnej tradycji życia duchowego
(szczególnie ze strony dominikanów), z drugiej zaś strony ukazując go jako
wiernego kontynuatora myśli Ojców Kościoła, mistyków średniowiecznych i
założycieli karmelitańskiej szkoły duchowości (karmelici, J. Maritain). Pozycje
po obu stronach barykady, choć przeciwstawne w swych rezultatach badawczych,
pozwoliły na uzyskanie konsensusu przynajmniej w jednej kwestii: człowiek, o
którym jest mowa oraz jego doktryna są w istocie mało znani lub znani tylko częściowo.
Stąd ani przeciwnicy nie mogli posiadać pełnego obrazu sytuacji, by umocnić
swoją krytykę, ani obrońcy nie posiadali wystarczających źródeł argumentacji,
by usprawiedliwić innowacyjną klasyfikację fenomenu kontemplacji wprowadzoną
przez karmelitańskiego teologa.
Nieznajomość
biografii i myśli Teologa z Baezy doprowadził w latach czterdziestych XX w. do
zaskakującej tezy jednego z filologów uniwersytetu w Salamance, Jean’a Krynen,
który w obszernej publikacji udowodnił Tomaszowi
od Jezusa plagiat i wykrzywienie doktryny Jana od Krzyża, czyniąc go
autorem drugiej redakcji „Pieśni duchowej” (Cántico
espiritual B, Códice de Jaén)
dotąd przypisywanej przez krytykę literacką Doktorowi Mistycznemu[2].
Odsądzony
więc od wierności względem św. Teresy od Jezusa przez teologów w kontrowersji
quaestio mystica oraz posądzony o
zdradę i spreparowanie myśli św. Jana od Krzyża przez literatów francuskich,
Tomasz od Jezusa domagał się mocnej linii obrony przed stawianymi mu poważnymi
zarzutami. To zaś mogło odbyć się jedynie za cenę pogłębionych studiów
historycznych i doktrynalnych odnośnie naszego Autora.
Okazało
się bowiem, że do czasu obu tych kontrowersji świat kultury i nauki dysponował
jedynie częściową publikacją produkcji literackiej Baezańczyka, znając jedynie
opublikowane przez niego 22 traktaty i ich tłumaczenia, których doczekały się
na przestrzeni czterech wieków, oraz ignorując zupełnie istnienie ponad
czterdziestu rękopisów, których ostateczna lista nie jest jeszcze zamknięta.
Badacze nie dysponowali także możliwością odwołania się do żadnej krytycznej
pozycji biograficznej Díaza Sánchez Dávila, co stanowiło (i stanowi) poważną
trudność w zbliżeniu się do prawdziwej i pełnej doktryny Autora. Za przyczynę
braku jej opracowania należałoby pewnie podać fakt szerokiego rozproszenia
źródeł historycznych związany z licznymi podróżami naszego Bohatera po
terytorium Europy w poszczególnych etapach jego egzystencji, a w konsekwencji
trudności w zgromadzeniu tak rozległego materiału biograficznego. Również jedynie
częściowa publikacja traktatów Baezańczyka nie była sprzyjającym faktorem w recepcji
jego doktryny oraz ocenie jego dokonań i znaczenia na polu
teologiczno-praktycznym. Z przykrością należy stwierdzić, że nawet we własnym
zakonie Tomasz z biegiem czasu stracił zainteresowanie swoich współbraci
popadając niemalże w zupełne zapomnienie.
Tymczasem
odnowione studia wokół myśli założyciela eremów karmelitańskich i jednocześnie
wybitnego propagatora działalności misyjnej ukazują, że jego nieprzeciętne
życie i bogata doktryna stanowią cenne źródło inspiracji w refleksji nad
zagadnieniami, które nurtują współczesnego człowieka oraz mogą naprowadzić na
interesujące szlaki rozważania teoretyków i adeptów chrześcijańskiego życia
duchowego.
By
dobrze uchwycić problem studiów nad osobą i dziełem inspiratora Kongregacji
Rozkrzewiania Wiary należy choć globalnie przedstawić aktualną sytuację
historiograficzną źródeł dotyczących o. Tomasza oraz status quaestionis współczesnej bibliografii Tomaszowej. W epoce
następującej bezpośrednio po śmierci fundatora Karmelu w Belgii znajdujemy dość
obfitą bibliografię dokumentującą jego poczynania i doktrynę. Możemy ją
podzielić na dwie grupy: źródła rękopiśmienne i źródła drukowane. W pierwszym
rzędzie posiadamy dzieła opublikowane przez naszego Autora na przestrzeni jego
egzystencji oraz zebrane i wydane pośmiertnie w Opera omnia[3].
Jednak, jak zostało wspomniane, to jedynie część dorobku literackiego
Baezańczyka. Pośród autografów o. Tomasza na szczególną uwagę zasługuje
tekst tzw. Fundaciones[4],
który w jednej trzeciej został opublikowany w 1935 r. przez o. Paulina od
Najświętszego Sakramentu[5],
podczas gdy reszta tekstu przechowywana
jest w Archiwum Generalnym Karmelitów Bosych w Rzymie. Inny manuskrypt
autobiograficzny autoryzowany przez własnoręczną korektę fundatora eremów w
łonie Karmelu został odnaleziony przez autora niniejszego opracowania w
karmelitańskim Archivo Silveriano w Burgos odsłaniając nieznane dotąd fakty
dotyczące procesu fundacyjnego wspomnianych pustelni[6].
Interesując się biografią czcigodnego Karmelity nie można zapomnieć o
wzruszającej relacji życia, dokonań i cnót Mistrza z Baezy zachowanej w formie
listu wysłanego z Krakowa siedem miesięcy po jego śmierci przez bezpośredniego
ucznia i sekretarza Tomasza, o. Bernarda od św. Onufrego[7].
Jako ważne pod względem biograficznym – szczególnie przy odtwarzaniu jego
itinerarium fundacyjnego w Belgii - należy wymienić dwa manuskrypty: Historia Generalis Carmelitarum in Belgio[8],
przechowywany w British Library oraz Historia
fundationum belgicarium Carmelitarum Discalceatorum[9]
autorstwa o. Dionizego od św. Franciszka z Archiwum Generalnego OCD w
Rzymie. Z przykrością musimy stwierdzić fakt zaginięcia większości bardzo
obfitej korespondencji[10]
Baezańczyka oraz – co gorsza – godną ubolewania stratę niedokończonej pierwszej
biografii naszego bohatera zatytułowanej Vida
del p. f. Tomás de Jesús autorstwa jego przyjaciela i naocznego świadka
wielu faktów, o. Francisco de Santa María[11].
Pocieszającym
jest jednak świadomość, że te cenne dla nas źródła, zanim bezpowrotnie
zaginęły, zostały w znacznej mierze wykorzystane przez oficjalnych kronikarzy
zakonnych i trafiły częściowo do opublikowanych drukiem XVII- wiecznych kronik
zakonnych, wśród których najważniejsze są Reforma de los Descalzos de
nuestra Señora del Carmen de la primitiva observancia[12]
napisana w dwóch tomach przez
wspomnianego już o. Francisco i kontynuowana przez o. José de Santa Teresa
w tomie IV, który zawiera szkic biograficzny Tomasza od Jezusa stanowiący punkt
odniesienia dla wszystkich badaczy próbujących ustalić koleje jego życia[13].
Choć wartość historyczna tych dwóch ostatnich dzieł jest dziś podważana przez
współczesnych historyków ze względu na „hagiografizującą” intencję ich
napisania[14],
to jednak istnieje duże i zasadne prawdopodobieństwo, że autor IV tomu Reformy, dostarczając nam tak obfitych
szczegółów faktograficznych z życia założyciela Kongregacji św. Pawła, miał pod ręką autentyczne dokumenty pozyskane
od Tomasz i jego przyjaciół. Także historiografowie Kongregacji Włoskiej, nie
zawsze dla niego życzliwi, informują nas szeroko o kolejach życia
karmelitańskiego ewangelizatora, szczególnie po jego ucieczce z Hiszpanii w 1607
r.[15].
Polemiczne okoliczności, w jakich rozbudziło
się zainteresowanie osobą i doktryną Tomasza od Jezusa w XX w. nie były
najlepszym klimatem dla przedsięwzięcia systematycznych i wolnych od
stronniczości badań oraz interpretacji naukowej. Niemniej jednak to one dały
decydujący impuls rozbudzając zapał poznawczy wśród badaczy karmelitańskich,
którym zawdzięczmy najlepsze krytyczne studia tomazjańskie (albo przynajmniej
ich zapoczątkowanie) w pierwszej połowie XX w. Wśród nich należy wymienić
przede wszystkim prace o. Crisógono de Jesús Sacramentado[16],
José de Jesús Crucificado, Simeón de la Sagrada Familia, Tommaso di Gesú Pammolli.
W tym okresie osoba baezańskiego Karmelity stała się przedmiotem trzech
dysertacji doktorskich: pierwsza z nich traktowała o nauce i działalności
misyjnej naszego Autora, a dwie pozostałe koncentrowały się na doktrynie
duchowej oraz krytyce literackiej dzieł Eremity z Las Batuecas[17].
Wszystkie trzy były studiami pionierskim otwierającymi ciekawe perspektywy
badawczo-interpretacyjne.
Druga
połowa XX w. w swoich dwóch pierwszych dekadach cechuje się pewnym spadkiem
zainteresowania osobą drugiego Biografa św. Teresy, choć opublikowana w 1961 r.
monografia na temat eremów karmelitańskich wzbogaca nieco nasz stan wiedzy pod
kątem eremickiego aspektu działalności czcigodnego odnowiciela pustelni
karmelitańskiej[18].
Podczas gdy na Starym Kontynencie badania naukowe pomijają milczeniem
interesującą nas Osobę, na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu w Limie zostaje
zaprezentowane bardzo interesujące studium porównawcze, w którym doktorant, Calvin
Alderson, porównuje doktrynę misjologiczną autora Stimulus missionum z nauczaniem soborowego dekretu o
działalności misyjnej Kościoła ad gentes[19].
Milczenie
w refleksji naukowej nad Tomaszem przerywają dopiero w ostatnich latach prace
doktor filozofii, pani Elisabetty Zambruno, z Università di Sacre Coure w Mediolanie,
która na początku nowego milenium publikuje studia na temat doktryny
kontemplacji u Tomasza od Jezusa[20].
Czyni to bardziej pod kontem badań filozoficzno-antropologicznych i pozostaje
pod tak dużym wrażeniem naszego autora, że kilka lat później prezentuje
szerokiej publiczności florilegium tekstów
Tomasza we włoskim przekładzie[21].
Obecnie pracuje nad tłumaczeniem z j. francuskiego zachowanego jedynie w tym
języku Tomaszowego dzieła Traité de la
contemplation divine. Dwóch ostatnich uczonych wnoszących bogaty wkład w
interesujące nas badania to dr Marco La Loggia[22] oraz prof.
Juan Cruz Cruz z Universidad de Navarra w Pampelunie ofiarujący nam najświeższe
publikacje na temat Díaza Sánchez Dávila y Herrera[23].
Aby
dopełnić ten kadr bibliograficzny potrzeba odnotować jeszcze dwie rzeczy: przy
jednoczesnym ożywieniu się zainteresowania osobą i nauką o. Tomasza wśród badaczy
świeckich (i raczej nie teologów) daje się zaobserwować ambiwalentna i zgoła
zdystansowana postawa współczesnych historyków Karmelu Bosego, jego zakonnych
współbraci[24].
Z drugiej strony należy zauważyć coraz częstsze reedycje dzieł czcigodnego Karmelity
(szczególnie we Francji[25] i Hiszpanii[26] oraz przygotowywane
tłumaczenia na j. polski) a także rosnącą liczbę haseł w encyklopediach i
słownikach dziedzinowych prezentujących tego wybitnego syna duchowego Teresa od
Jezusa i Jana od Krzyża.
Wszystkie
wspomniane wyżej publikacje prezentują raczej wybrany aspekt życia lub
działalności Tomasza od Jezusa i wielce pożądanym okazuje się całościowe
studium tej przebogatej i wielopłaszczyznowej Postaci oraz pozostawionej przez
nią spuścizny, gdyż to właśnie w splocie tych wszystkich aspektów jaśnieje
oryginalność oraz geniusz Tomasza od Jezusa, który okazuje się tak fascynujący
dla współczesnych.
[1] Sesé J., Belda M., La "cuestión mística". Estudio
histórico-teológico de una controversia, Pamplona 1998.
[2]
Zob. J. Krynen, Le Cantique spirituel de
Saint Jean de la Croix commenté et refondu au XVIII siècle. Un regard sur
l'histoire de l'exégèse du Cantique de Jaén, Salamanca 1948; tenże, Du nouveau sur Thomas de Jésus. L'avènement
de la mystique des lumières en Espagne (1601-1607), [w:] Mélanges offerts à M. Bataillon par les
Hispanistes français, Bordeaux 1962, s. 113-135.
[3] Venerabilis Patris Thomae
a Jesu,... Opera omnia, homini religioso et
apostolico, tam quo ad vitae activae quam contemplativae functiones,
utilissima, duobus tomis comprehensa,
Colonia 1684.
[4] Tomás de Jesús, Fundaciones de la fundación del Convento de
Bruxellas, Paris, Lovayna, Colonia esenta por el pe. fr. Thomas de Jhs que
mandado por la obediencia y aiudado de la grada del Sr. fue fundador de ellos,
y por mandado de sus superiores escribio las diebas fundaciones, AGOCDR,
Plut./334, b1-2.
[5]
Paulin du T. S. Sacrement, Du
Saint-Désert aux Missions - La vocation de Thomas de Jésus, Etudes
Carmélitaines mystiques et missionnaires, 20 (1935), s. 248-265.
[6]Del
principio que tuvo el Instituto sagrado de la vida eremítica y primeras
gestiones del P. Tomás de Jesús ante el P. Doria, ASB, Plut./83/H.
[7]
Bernardus a S. Onuphrio, De vita, gestis
et virtutibus R. P. Thomae a Jesu, AGOCDR, Plut./326.
[8] Historia Generalis
Carmelitarum in Belgio Congregationis ab anno 1611 usque ad annum 1682, British Library, mss./Add.17988.
[9]
Dionisio a S. Francisco Belga, Historia
fundationum belgicarium Carmelitarum Discalceatorum, AGOCDR Plut./70. Od s. 117-122 zawiera Vita
P.N Thomae a Jesu huius nostri deserti fundatoris.
[10]
Posiadamy tylko 9 listów Tomasza, podczas gdy są nam znane 34 listy adresowane
do niego przez samą tylko Annę od św. Bartłomieja.
[11]
Dziś rękopis tego dzieła pozostaje niezlokalizowany. Por. Andrés de la Encarnación, Memorias Historiales, Junta de Castilla
y León, Avila 1993 t. II, s. 288-289.
[12] Francisco de Santa María, Reforma de los Descalzos de nuestra Señora
del Carmen de la primitiva observancia, t. I, Madrid 1644, t. II, Madrid
1655.
[13] José de Santa Teresa, Reforma de los Descalzos de nuestra Señora
del Carmen de la primitiva observancia, Madrid 1684 t. IV s. 675-707.
[14] Por. Damaso Zuazua (ed.), Hisoriografía del Carmelo Teresiano. Actas
del simposio internacional OCD Roma 2-5.01. 2009, Roma 2009.
[15] Eusebio ab Omnibus Sanctis, Enchyridion chronologicum
Carmelitarum Discalceatorum Congregationis Italiae, Roma 1737; Petrus a S.
Andrea, Historia Generalis Fratrum,
Discalceatorum, t. II, Roma 1671.
[16] Crisógono de J. Sacramentado,
La Escuela mìstica carmelitana, Ávila 1930.
[17] Tommaso di Gesú Pamolli, II P. Tommaso di Gesù e la sua attività
missionaria all'inizio del secolo XVII, Roma 1936; José de Jesus
Crucificado, El P. Tomás de Jesús,
escritor místico, Ephemerides Carmeliticae 3 (1949), s. 305-349; 4 (1950),
s. 149-206; Simeón de la Sagrada Familia, Contenido
doctrinal de la «Primera Parte del Camino Espiritual de oración y contemplación
», obra inédita y fundamental del P. Tomás de Jesús OCD, Romae 1952.
[18] Felipe de la Virgen del Carmen, La
Soledad Fecunda, Madrid 1961. Pozycja
ta jest uzupełnieniem, a czasem korektą, pierwszego studium na temat
eremów karmelitańskich autorstwa o. Zimmermana. Por. Benoît
Marie de La Sainte-Croix Zimmerman, Les
saints Déserts des Carmes Déchaussés, Paris 1927.
[19]
Calvin Alderson, Two theories of mission,
Lima 1974.
[21]
Elizabetta Zambruno, Tra filosofia e
mistica Tomás de Jesús, Libreria Editrice Vaticana, Roma 2010.
[22]Ten pracujący w EHESS-CARE (Paryż) & Mediterranean
Institute (Malta) uczony życzliwie udostępnił autorowi tej pracy swój obszerny
artykuł “Der Karmelit Thomas von Jesus:
Ein Vorreiter des frühen 17. Jahrhunderts
in Rom”,
który wkrótce ukaże się w LIT Verlag Wien-Berlin, za co piszący te słowa składa
mu serdeczne wyrazy wdzięczności.
[23] Juan Cruz Cruz, Neoplatonismo y Mística. La contemplación
en la obra de Tomás de Jesús (XVII), Pamplona 2013.
[24] Ildefonso Moriones, El Carmelo Teresiano: Páginas de su
historia, Vitoria, Ediciones El
Carmen, 1978; Teofanes Egido, Tomás de
Jesus Sánchez Dávila, Monte Carmelo 110 (2002), s. 75-99.
[25] Instruction spirituelle pour
ceux qui partiquent la vie érémitique, Toulouse 2009
oraz Traité de l’oraison mental, opublikowany
przez S. M. Morgain, Toulouse 2010.
[26] Suma y compendio de los grados de oración. Estudio introductorio y
edición de Silvano Giordano, Madrid 2011.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz