W Puszczy Kniszyńskiej, na północ od Białegostoku, oraganizuje się kolejna pustelnia na mapie Polski. Synowie św. Franciszka wracając do pierwotnych tradycji swojego Ojca postanowili także w aspekcie okresowej samotności dostępnej dla każdego z braci ubogacić swoją Prowincję. Cieszy niezmiernie otwrcie nowego domu poświęconego kontemplacji, z której naturalnie rodzi się pragnienie ewangelizacji własnego serca i serc innych... Co więcej bracia przygotowują także miejsce dla świeckich spragnionych spotkania z Bogiem w modlitwie i samotności milczenia. Kilka zdjęć i statut pustelni niech pomoże zbliżyć się do tej prorockiej formy życia....
I. Wprowadzenie
Święty nasz Ojciec Franciszek po swoim
nawróceniu rozpoczął życie pokuty. Pragnąc odpowiedzieć Bogu na Jego darmową
miłość, której sam doświadczył „często wybierał miejsca samotne, aby móc
całkowicie kierować ducha do Boga”. Od chwili
radykalnego pójścia za Chrystusem spędzał większość życia kryjąc się przed
ludzkim wzrokiem na modlitwie połączonej z postem[ii]. Naśladowcy
«Biedaczyny» przyjmujący jego sposób życia[iii]
stali się z czasem Zakonem, który do dzisiaj ma charakter
kontemplacyjno-czynny.
Ojcowie Soborowi w Dekrecie Perfectae Caritatis
piszą, że „odnowa życia zakonnego obejmuje (...) ustawiczne powracanie do
źródeł wszelkiego życia chrześcijańskiego i do pierwotnego ducha ożywiającego
instytuty”[iv]. Zauważając
więc aktualną potrzebę «powrotu do źródła» m.in. poprzez powstanie pustelni
franciszkańskiej (nazywanej też Domem Modlitwy) w naszej Prowincji Zakonnej
oraz odpowiadając na natchnienia Ducha Świętego, który wciąż pobudza braci do
podejmowania surowszego życia, głębszego wejścia w doświadczenie milczenia i
modlitwy, redagujemy niniejszy Statut.
II. Podstawa prawna
1. Reguła dla
pustelni Św. Franciszka z Asyżu: „Ci bracia, którzy pragną wieść życie
zakonne w pustelniach, niech będą we trzech, najwyżej we czterech. Dwaj z nich
niech będą matkami i niech mają dwóch synów lub przynajmniej jednego. Ci dwaj,
którzy są matkami, niech wiodą życie Marty, a dwaj synowie niech wiodą życie
Marii[v] i niech
mają wspólne miejsce zamknięte, w którym każdy miałby swoją celę. modliłby się
w niej i spal. I niech zawsze odmawiają kompletę z dnia zaraz po zachodzie słońca:
i niech starają się zachować milczenie. I niech odmawiają swoje godziny, i
wstają na jutrznię, i niech szukają najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości
Jego[vi]. I w porze
stosownej odmówią prymę, a po tercji przerwą milczenie i mogą rozmawiać, i iść
do swoich matek. I - jeśli zechcą - mogą poprosić je dla miłości Boga o
jałmużnę, jak maluczcy ubodzy ludzie. I potem odmówią sekstę i nonę, i
nieszpory w stosownej porze. I do miejsca zamkniętego, w którym sami mieszkają,
niech nie pozwalają nikomu wchodzić i niech w nim nie jedzą. Ci bracia, którzy
są matkami, niech się starają trzymać z dala od ludzi i przez posłuszeństwo dla
swego ministra niech strzegą swych synów przed ludźmi, aby nikt nie mógł z nimi
rozmawiać. Ci zaś synowie niech z nikim nie rozmawiają z wyjątkiem swych matek
i ministra, i kustosza swego, jeśli ten z błogosławieństwem Bożym zechce ich
odwiedzić. Synowie zaś niech przejmą niekiedy obowiązek matek według
kolejności, jaką ustalą między sobą. To wszystko, co wyżej zostało powiedziane,
niech bracia starają się zachować sumiennie i gorliwie.”
2. Konstytucje 77
§3: „W każdej prowincji albo w jednej dla kilku prowincji powinien być
odpowiedni dom rekolekcyjny, czyli pustelnia, gdzie bracia, którzy o to
poproszą, mogliby przez jakiś czas intensywniej oddać się modlitwie.”
3. Statuty
Generalne 15 §1-4: „Tak zwane «domy modlitwy» bardzo odpowiadają
potrzebą naszych czasów i głębokim pragnieniom naszych braci. Domy te można
zakładać dla kilku prowincji lub całego zakonu. W domach modlitwy należy
umieszczać taką wspólnotę zakonną, która będzie tworzyć ośrodek duchowości
franciszkańskiej i zależnie od miejscowych potrzeb, będzie otwarta również dla
ludzi świeckich. Przy zakładaniu takich domów, należy dokładnie ustalić to, co
dotyczy celu, spraw ekonomicznych i przystosowania ich życia z innymi
klasztorami.”
4. Nadzwyczajna
Kapituła Generalna Ariccia 1998, uchwała 3, punkt 24 c: „W każdej
prowincji i kustodii należy dowartościować doświadczenie pustelni, rozumiane
jako okres i miejsce przeznaczone na dłuższą modlitwę i kontemplację, zgodnie z
duchem Reguły dla pustelni Św. Franciszka.”
III. Wspólnota
Zamiarem naszego Zakonodawcy było, aby pustelnia
nie była formą izolacji od reszty Zakonu, ale przestrzenią zbalansowanego
pogłębiania relacji zarówno z Bogiem jak i braćmi poprzez doświadczanie małej
wspólnoty.
1. Wspólnota stała
pustelni będzie liczyć od trzech do sześciu braci po profesji wieczystej.
2. Do powyższej
wspólnoty minister prowincjalny będzie kierował na mocy zakonnego posłuszeństwa
tylko tych braci, którzy dobrowolnie zapragną podjąć obowiązujący w pustelni
sposób życia.
3. Bracia należący
do wspólnoty, zgodnie z «Regułą dla Pustelni» będą organizować swe życie
przyjmując funkcję matek i synów zgodnie z kolejnością, jaką ustalą na kapitule
domowej. Synowie - to bracia oddający się w danym okresie głównie modlitwie; matki
zaś - pozostali bracia którzy troszczą się o dobro wspólnoty podejmując także
posługi zewnętrzne (np. jałmużna).
4. Celem budowania
braterskiej wspólnoty bracia poza comiesięczną kapitułą domową spotykać się
będą raz w tygodniu (np. w sobotni wieczór) na wspólnym dzieleniu się Słowem
Bożym oraz swoim doświadczeniem duchowym w ramach «rewizji życia» – w
atmosferze braterskiego dialogu, szczerości, miłości i pokory.
IV. Milczenie
Bóg, który przemawia w głębinach ludzkiego serca,
aby nie być zagłuszonym przez świat zewnętrzny zaprasza człowieka do wejścia w
doświadczenie milczenia, które jest wiernym stróżem życia duchowego. Mieszkańcy
pustelni pomimo wspólnego dzielenia życia są zaproszeni przez Pana, by za
przykładem naszego Patriarchy umiłować samotność i milczenie, które będą dla
braci wielką pomocą w kontemplacji Bożych tajemnic[vii].
Służyć ma temu zarówno miejsce zamieszkania – w sposób naturalny oddzielone od
wpływów świata, jak i osobista troska o ciszę własnego serca.
1. Na terenie
pustelni obowiązuje milczenie (przerywane jedynie w sytuacjach niezbędnych do
funkcjonowania domu), aby stale doświadczać atmosfery rekolekcji.
2. Ścisłe milczenia
trwać będzie do Komplety do Sexty (czyli Modlitwy Południowej).
3. Milczenie będzie
rozwiązywane na niedziele i uroczystości a także w dni powszednie na czas
obiadu i kolacji.
4. Pory ścisłego
milczenia należy mieć na względzie także przy kontaktach z osobami spoza
pustelni.
V. Modlitwa
Św. Franciszek, który „cały stał się nie tyle
człowiekiem modlącym się, co samą modlitwą”[viii]
upominał i zachęcał w Panu Jezusie Chrystusie, aby „bracia (...) nade wszystko
pragnęli posiąść Ducha Pańskiego wraz z Jego uświęcającym działaniem i modlili
się zawsze czystym sercem”[ix]„przeto
kontemplacja rzeczy Bożych i ustawiczne zjednoczenie z Bogiem w modlitwie
powinno być ich pierwszym i podstawowym obowiązkiem”[x].
1. Mieszkańcy
pustelni szczególną troską otoczą sprawowanie Eucharystii oraz Liturgii Godzin
(zwłaszcza w niedziele i uroczystości), aby przez piękno celebracji można było
naprawdę doświadczyć głębi przeżywanej liturgii.
2. Bracia (za
wyjątkiem Komplety) celebrują liturgię wspólnotowo. Jeżeli jednak bracia–synowie
decydują się w danym dniu na tzw. dzień pustyni – odpowiednie godziny
brewiarzowe odmawiają indywidualnie.
3. Zgodnie z dawną
tradycją zakonną Godzina Czytań będzie odmawiana w godzinach nocnych[xi].
4. Modlitwa w ciągu
dnia będzie celebrowana w pełnym zakresie, czyli trzykrotnie w ciągu dnia: o
godz. 9:00 – Tertia, w południe – Sexta oraz o godz. 15:00 – Nona.
5. W pustelni
ponadto modlitwa będzie szczególnie pielęgnowana przez:
a przeznaczenie
dwóch godzin w ciągu dnia na medytację i indywidualne skupienie;
b wyznaczenie
odpowiedniego czasu na adorację Najświętszego Sakramentu;
c czytanie
Słowa Bożego na sposób duchowy (Lectio Divina) oraz studium.
VI. Pokuta
Sposób życia braci w pustelni będzie odpowiedzią
na pragnienie naszego Zakonodawcy „abyśmy wszyscy wytrwali w prawdziwej wierze
i pokucie, bo inaczej nikt nie może być zbawiony”[xii].
Należy szczególnie troszczyć się, aby wszelkie zewnętrzne przejawy pokuty
wypływały z głębi serca odwracającego się od grzechu i powracającego do Boga
pamiętając, że „świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata”[xiii].
1. Bracia we
wszystkie piątki roku oraz wigilie uroczystości liturgicznych przypadające poza
Okresem Wielkanocnym, Okresem Narodzenia Pańskiego, a także poza dniami
uroczystości liturgicznych zachowywać będą post o chlebie i wodzie w intencji
Prowincji Zakonnej.
2. Według zaleceń
naszego Zakonodawcy szczególnymi okresami postu i pokuty będą: okres od
Uroczystości Wszystkich Świętych do Narodzenia Pańskiego, Wielki Post oraz
okres czterdziestu dni od Uroczystości Chrztu Pańskiego[xiv].
W okresach tych bracia podejmą także post i chlebie i wodzie w każdą środę.
Dodatkowe formy pokutne tego czasu ustali sama wspólnota.
3. Posiłki codzienne
będą miały skromniejszy wymiar – na miarę ludzi ubogich.
4. W pustelni będzie
obowiązywać abstynencja od napojów alkoholowych i innych używek.
5. Bracia będą nosić
habit zakonny pamiętając, że stanowi on znak naszego konsekrowanego stanu życia
– także podczas ewentualnych podróży oraz przy pracy, chyba, że ta wręcz uniemożliwiałaby
jego używanie.
VII. Ubóstwo
«Najświętsze ubóstwo»[xv]
tak bardzo umiłowane przez św. Ojca Franciszka jest szczególnym znakiem
dobrowolnego porzucenia i wyrzeknięcia się tego świata. Dlatego też bracia
przebywający w pustelni rezygnując z udogodnień będą dawać wyraz pragnienia
zjednoczenia się Chrystusem, który „ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać
sługi”[xvi].
Pomocą w zachowywaniu ślubu ubóstwa będzie przeżywanie tymczasowości i
prowizoryczności zamieszkiwanego miejsca „goszcząc w nim zawsze jak obcy i
pielgrzymi (por. 1 P 2, 11)”[xvii].
Doświadczanie braków i niedostatku będzie wyrazem rezygnacji z zabezpieczania
swojego życia zdając się jedynie na Bożą opatrzność.
1. Pustelnia ma
odznaczać się prostotą, skromnością i surowością zarówno w wymiarze
architektury zewnętrznej jak i od strony wyposażenia i utrzymania.
2. Bracia
przebywający w pustelni zadbają o ubóstwo osobiste jak i wspólnotowe nie gromadząc
w celach czy innych pomieszczeniach rzeczy zbędnych. Rzeczy nieużywanych należy
się regularnie pozbywać, zaś nagromadzoną w nadmiarze żywnością dzielić się z
ludźmi ubogimi.
3. Teren pustelni
wraz z zabudowaniami nie będzie nabywany na własność[xviii].
Zasady dzierżawy regulować będzie oddzielna umowa z właścicielem gruntu.
4. Wspólnota braci
zamieszkujących pustelnię zrezygnuje z posiadania samochodu, telewizora, radia,
komputera, pralki, osobistych telefonów i korzystania z Internetu.
5. Jeden wspólny
telefon, jako niezbędny środek komunikacji, będzie służyć jedynie do
załatwiania spraw koniecznych. Bracia ze wspólnoty określą czas, w którym
będzie on wyłączany, aby nie był przeszkodą w zachowywaniu ciszy.
6. W pustelni
znajdować się będzie jedna wspólna biblioteczka z literaturą duchową. Bracia
zrezygnują z codziennej prasy. Dostępny może być jednak jeden katolicki
tygodnik.
7. Bracia w pustelni
będą utrzymywać się zasadniczo z pracy rąk własnych (szczególnie praca
fizyczna) oraz z jałmużny, nie prosząc jednak nigdy o pieniądze.
8. Konkretną formą
przeżywania Opatrzności będzie wybór niedokonywania zakupu żywności.
Bracia z wdzięcznością przyjmować będą ofiarowane im przez ludzi
pożywienie, a gdy zajdzie potrzeba, udawać się będą „od drzwi do drzwi”,
prosząc o codzienny chleb.
9. Wspólnota
zrezygnuje z możliwości posiadania regularnych dochodów, jak również konta
bankowego.
VIII. Gościnność
„Gdziekolwiek bracia będą przebywać, w
pustelniach, czy innych miejscach, niech się strzegą, by (...) nikomu nie
bronili do niego dostępu. I ktokolwiek przyszedłby do nich: przyjaciel czy
wróg, złodziej czy łotr, niech go przyjmą uprzejmie”[xix].
Pustelnia pozostając zawsze częścią rodzimej Prowincji Zakonnej pełni wobec
niej rolę służebną stając się dla niej oraz dla innych osób przestrzenią ciszy,
modlitwy i nawrócenia.
1. Pustelnia
Prowincji M. B. Niepokalanej ma służyć przede wszystkim braciom tejże
Prowincji, pozostałych prowincji Zakonu, jak również męskim członkom innych
wspólnot zakonnych oraz księżom diecezjalnym.
2. Osoby (o których
wyżej) przybywające do pustelni na krócej niż tydzień – wchodzą w funkcje
braci–synów, przybywające na dłużej niż tydzień – pełnią naprzemiennie rolę
braci–synów i braci–matek – tak jak członkowie wspólnoty stałej.
3. Bracia spoza
rodzimej Prowincji – jak również inne osoby duchowne – pragnące przebywać w
pustelni dłużej niż trzydzieści dni, będą musiały uzyskać pozwolenie swojego
przełożonego wyższego, a następnie pozwolenie prowincjała warszawskiego.
4. W przypadku
powstania przy pustelni (jednak poza terenem klauzury) celi gościnnej, to
zgodnie z naszym ustawodawstwem zakonnym[xx]
kilkudniowymi gośćmi pustelni będą mogły być również osoby świeckie (jedynie
mężczyźni lub małżeństwa).
5. Jakiekolwiek
osoby spoza pustelni (z wyjątkiem przełożonych zakonnych i biskupa miejsca)
przybywające do niej jednak bez zamiaru przeżycia modlitewnego skupienia
właściwemu temu miejscu – będą zapraszane tylko do rozmównicy znajdującej się
poza obrębem pustelni i jej klauzurą.
6. Wspólnota
pustelni nie będzie pobierać od gości żadnych opłat.
IX. Apostolat
Modlitewna obecność braci w pustelni, choć bardzo
ważna, nigdy nie może pozostać celem sama w sobie, ale w konsekwencji zawsze
prowadzi do służby na rzecz innych[xxi].
Zachowując więc szczególną roztropność i wyczucie, aby nie naruszyć intymności
zwłaszcza braci–synów, niektórzy z braci posługujących będą mogli udawać się w
celu pełnienia prorockiej i kapłańskiej misji Chrystusa.
1. Podstawowym
sposobem głoszenia Królestwa Bożego przez braci żyjących w pustelni jest sama
ich obecność i styl życia, jaki prowadzą.
2. Na terenie samej
pustelni ze względu na jej charakter nie będzie dokonywać się żadna aktywność
duszpasterska, w którą angażowaliby się bracia. Jednak niech będą oni gotowi
służyć w sposób indywidualny (w zależności od własnego stanu kanonicznego)
słowem porady, kierownictwem duchowym lub sakramentem pokuty i pojednania,
gdyby ich o to proszono.
3. Bracia mogą
udawać się z posługą Słowa (misje, rekolekcje, dni skupienia, itp.) w takim
jednak wymiarze, aby nie zatracić w sobie ducha pokuty i milczenia oraz by nie
zaniedbać posługi na rzecz braci–synów. Pełniąc posługę słowa bracia rezygnują
z przyjmowania wynagrodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz